Schade aan ruitenwissermotor voorkomen

dinsdag 13 januari 2015

Sneeuw, ijs, modder op de voorruit of achterruit zorgen voor slecht zicht in de auto. Ruitenwissers kunnen dit wegvegen, maar als de ruit te vuil is dan word de belasting van de ruitenwissermotor te groot. Het anker in de ruitenwissermotor wordt dan te heet en kan doorbranden. Daarom is een  ruitenwissermotor voorzien van een onderbreker die de stroom van de ruitenwissermotor afhaalt als de temperatuur boven een bepaalde waarde uitkomt. Als de stroom van de ruitenwissermotor is, dan kan het anker weer afkoelen. Als de temperatuur weer onder de vooraf ingestelde waarde komt, dan wordt de onderbreking ongedaan gemaakt. De ruitenwissermotor drijft nu de ruitenwisser weer aan en gaat weer werken totdat opnieuw de temperatuur te hoog oploopt.  

Als je wilt voorkomen dat de ruitenwissermotor stuk gaat, zorg er dan voor dat er geen pak sneeuw op de ruit zit of vastgevroren ruitenwissers op je ruit. Als je dan de schakelaar omzet dan is de weerstand te groot zodat de temperatuur in de motor te hoog oploopt. 

Ruitenwissermotor vervangen

 

Bovenstaand een ruitenwissermotor van een Volkswagen Polo. Er worden 2 stroomdraden op de ruitenwissermotor aangesloten. Dit omdat de ruitenwisser met 2 schakelaars zijn uitgerust: de door de bestuurder bediende schakelaar (meestal achter het stuur), en een schakelaar die zich in het huis van de ruitenwissermotor en het aandrijfmechanisme bevind. Door de combinatie van deze 2 schakelaars komen de ruitenwissers altijd mooi in de 'ruststand' aan de onderkant van de ruit weer stopt. 

Ruitenwissermotor op kenteken zoeken

Wil je weten welke ruitenwissermotor wij kunnen leveren voor jouw auto? Vul dan onderstaand je kenteken in en ga naar de categorie 'ruitenwissers'.

 
 
 
Support via
WhatsApp
Ons nummer
06 14 85 44 90
Voeg ons nummer toe aan WhatsApp en stel ons jouw vraag!