Uitlaat repareren of vervangen?

Uitlaat repareren of vervangen?

Klinkt het ineens alsof je een zware sportuitlaat onder je auto hebt hangen, of knalt de uitlaat enorm? Dan heb je waarschijnlijk een lek in je uitlaat. Wat nu? De gehele uitlaat vernieuwen, alleen een uitlaatdeel vervangen of kun je hem nog repareren?

Het lek in de uitlaat vinden

Om te bepalen of je een uitlaat(deel) moet vervangen of repareren, is het belangrijk dat je het lek vindt. Het beste kun je de auto omhoog krikken en op assteunen, een aantal grote, platte stenen of nog beter op een brug zetten. Op deze manier kun je onder de auto kruipen en het lek zoeken. Zet hiervoor de auto in zijn vrij, op de handrem en laat de motor draaien. Ga eerst naast de auto liggen en luister waar het lek ongeveer zit. Kruip dan onder de auto en inspecteer de uitlaat. Let op dat het gas dat uit de uitlaat komt heet kan zijn.Heb je het lek gevonden, druk hem dan dicht met een grote prop van een oude doek. Luister of er misschien elders nog een lek zit. Kun je het lek niet direct vinden, druk dan de achterkant van de uitlaat dicht met een oud boek of stuk hout. Je voelt dan de druk opbouwen en als het goed is hoor je dan ergens een sissend geluid. Ga naar die plek en kijk of je het gaatje nu wel ziet.

Klein gaatje repareren

Is het gat niet zo groot, dan kun je meestal de uitlaat repareren met uitlaatpasta. Is het een klein gaatje, dan kan dat vaak gewoon zonder de uitlaat te demonteren. Je kunt dan onder de auto kruipen en de uitlaatpasta aanbrengen, terwijl de uitlaat nog onder de auto hangt. Is het gat wat groter, dan kun je beter het uitlaatdeel of de gehele uitlaat verwijderen. Als het gat of de scheur te groot is, volstaat uitlaatpasta niet. Wellicht kun je het gat met een metaalplaat dichten. Repareer je de uitlaat met een metaalplaat, zorg dan dat de slangenklemmen goed vast zitten en gebruik ook uitlaatpasta.

Een groot gat in de uitlaat

Als het gat te groot is, dan kun je beter niet de uitlaat repareren. In dit geval is het verstandiger om toch de uitlaat of het uitlaatdeel te vervangen. Haal het deel waar de beschadiging in zit los en vervang het voor een nieuw stuk. Controleer direct de rest van de uitlaat. Kijk of er geen delen al veel slijtage of roest bevatten en of alle ophangingrubbers nog goed zijn. Zijn er meer slijtageplekken, dan moet je misschien binnenkort weer repareren of vervangen. Het is dan wellicht beter om de hele uitlaat te vervangen. Dit hoeft helemaal niet met een uitlaat van het merk van je auto te zijn. Vaak zijn goedkopere uitlaten net zo goed of zelfs beter en het monteren kun je vaak zelf.

 Heb je advies nodig? Bel dan met onze behulpzame uitlaatspecialisten 033-8200245
Tags in deze blog
Algemeen
© 2022 Uitlaatdiscounter.nl | This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Een moment geduld aub..
Hallo, waarmee kunnen wij u helpen?
Type hieronder uw bericht voor direct contact.