Uitlaat verwijderen hoe doe je dat?



Is je uitlaat aan vervanging toe en heb je voor een mooie prijs een nieuwe uitlaat gekocht? Dan gaan we eerst de oude uitlaat verwijderen. Een uitlaat heeft veel te voorduren. Onder de motorkap worden temperaturen van 800 tot 1000 graden gehaald en van de weg spat veel vuil, water en zand op. Je zult zien dat de oude uitlaat verwijderen niet zonder slag of stoot gaat. Wees niet bang om te wrikken, slaan, breken of slijpen. Je gaat tenslotte toch de oude uitlaat vervangen. Zolang je maar zorgt dat je bij het demonteren de bodemplaat en andere onderdelen niet (teveel) beschadigt.

Voorbereidingen bij het verwijderen van de uitlaat

De bouten en moeren zitten vaak goed vastgeroest. Spuit daarom de dag voor je de uitlaat gaat verwijderen de bouten en moeren in met WD-40 of een kruipolie.

Wil je de uitlaat verwijderen, dan is het belangrijk dat je genoeg ruimte hebt om te werken en je alles goed kunt zien. Zorg dat de auto hoog staat. Bijvoorbeeld door hem met een krik op 4 assteunen te zetten of nog beter op een brug. Bruggen kun je vaak huren bij doe-het-zelf garages, of misschien heeft een garage bij jou in de buurt nog een brug vrij. Loop daar eens binnen en vraag een monteur of jij die (eventueel tegen betaling) mag gebruiken. Je zult zien dat veel het leuk vinden en met een beetje mazzel kun je af en toe de professional om tips vragen.

Zeker als je geen ervaring met uitlaten verwijderen hebt, zul je zien dat het enorm helpt als je voldoende ruimte hebt. Ook is het belangrijk dat je goed kunt zien wat je doet. Zorg daarom voor voldoende licht en neem bijvoorbeeld een goede looplamp mee.

Aan de slag met de uitlaat verwijderen

Oké, je komt nu overal goed bij en kunt alles zien, tijd om te beginnen met het verwijderen van de oude uitlaat. Onder de motorkap vind je het uitlaatspruitstuk met de katalysator dat met flenspakkingen aan de cilinderkop is bevestigd.

De flensbouten moet je loshalen om de uitlaat los te krijgen. Dit gaat meestal erg lastig doordat deze door vuil of roest helemaal vastzitten. Maar je kunt niet een nieuwe uitlaat monteren zonder de flensbouten te verwijderen. Even flink wrikken en draaien dus. Krijg je de bouten echt niet los met een tang, probeer ze dan met een slijptol of ijzerzaag doormidden te zagen.

De middendemper en einddemper zitten vast aan rubbers. Deze bouten draai je ook los en daarna trek je de rubbers (eventueel met wat smeersel of zeep) los. Hierna zit de uitlaat los en kun je hem verwijderen. Soms is het nodig om nog wat te wrikken voordat hij helemaal los komt. Als het lastiger gaat, kan het helpen om de uitlaat naar achter te trekken en eerst de einddemper weg te slijpen. Daarna kun je meestal makkelijk het voorste gedeelte van de uitlaat demonteren. Controleer of alle pakkingen, bouten en rubbers verwijderd zijn en je bent klaar om de nieuwe uitlaat te monteren.

 Heb je advies nodig? Bel dan met onze behulpzame uitlaatspecialisten 033-8200245
Tags in deze blog
Algemeen
© 2022 Uitlaatdiscounter.nl | This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Een moment geduld aub..
Hallo, waarmee kunnen wij u helpen?
Type hieronder uw bericht voor direct contact.