Voortuigen voorzien van een
katalysator, stoten 20 keer minder giftige stoffen uit dan auto's met een conventioneel uitlaatsysteem. Katalysatoren maken deel uit van het eerste deel van de uitlaat, en worden zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk van de motor geplaatst.
Componenten van de katalysator
Katalysatoren bestaan uit 3 componenten; namelijk de kern, de coating en het omhulsel. De kern bekend als een monoliet, is een honingraatstructuur, bestaande uit ceramiek of roestvast staal. Door deze honingraatstructuur wordt een oppervlak vergroot van 1 vierkante meter naar 14.600 vierkante meter. Het interne oppervlak van de kern is voorzien van een coating (katalysatoren) die gebruikt kan worden om giftige uitlaatgassen te converteren. Het gaat hier om edele metalen zoals platinum, rhodium en palladium, welke een chemische reactie in de katalysator veroorzaken.
Katalysator vervangen
Voordat de katalysator vervangen wordt, dient vastgesteld te worden wat de oorzaak van de storing is. Sommige redenen van niet functioneren zijn visueel vast te stellen, zoals schade veroorzaakt door overmatige verhitting, schade door contact met het wegdek of een lekke voorpijp. In het algemeen dient een katalysator één keer vervangen te worden tijdens de levensduur van de auto. Indien het grootste deel van de kilometers op de snelweg gereden worden, kan dit de levensduur van de katalysator verdubbelen. Wanneer auto's het merendeel van hun leven doorbrengen in steden met veel start en stop situaties, kan dit ervoor zorgen dat de levensduur zich beperkt tot 60.000 kilometers. Dit wordt veroorzaakt doordat de katalysator niet haat optimale bedrijfstemperatuur van 400 graden bereikt.
Oorzaken defecte katalysator
Het functioneren van de katalysator is afhankelijk van de mate waarin de motor onderhouden wordt.
- Onjuist werkende motor- dit kan leiden tot een excessieve hoeveelheid brandstof in de katalysator met als gevolg een snelle stijging in temperatuur en resulteert in een kernsmelting of verbrijzeling van de monoliet.
- Defecte lambda sensoren-lambda sensoren zijn gemonteerd binnen het gas/uitlaatsysteem, met als doel het toezicht op de hoeveelheid zuurstof aanwezig in het brandstof(mengsel) dat de katalysator ingevoerd wordt. De electronische regeleenheid regelt het mengsel dienovereenkomstig te zorgen voor de juiste brandstof-luchtmengsel wordt aangeboden en alle schadelijke gassen worden omgezet.
- Vreemde voorwerpen – siliconenkit, afdichtingspasta, olie of antivries kunnen bij het binnengaan van de katalysator de kleine cellen blokkeren binnen de monoliet. Hierdoor zal de gasstroom worden beperkt, met als verder gevolg verhoogde tegendruk en oververhitting van de interne onderdelen van de motor.
- Loodhoudende brandstof – Indien per ongeluk loodhoudende benzine gebruikt wordt, zal een laagje lood zich hechten op de edele metalen van de katalysator en zal het omzetten van giftige uitlaatgassen zich beperken. Klarius raadt aan per 25.000 kilometer te controleren of de motor en de lambda sensoren correct werken.
- Tijdens het vervangen adviseert Klarius gebruik te maken van de desbetreffende installatie montagesets om voor daadwerkelijke sluiting van het uitlaatsysteem te zorgen.
- Gebruik onder geen beding afdichtingsmiddelen of vet vóór de katalysator, om te voorkomen dat het functioneren van de katalysator niet beïnvloed wordt.
- Om de juiste werking te bevestigen, is het raadzaam om een vol ga analyse uit te voeren na de vervanging.
Klarius programma
Europees Type gekeurde katalysatoren zorgen niet alleen voor de naleving van de wetgeving, maar biedt volledige zekerheid dat het product compatibel is met ODB en dat de emissie eigenschappen dicht aansluiten bij het O.E. Equivalent. Hierdoor wordt het risico op een foutcode vermeden